Dyrelyds-sequenzer

I forbindelse med lydudstillingen på Fjord&Bælt, hvor vi også lavede Gæt en lyd- *** og RFID puttekassen*** installationerne, lavede vi en installation, hvor man kunne lave musik ud af forskellige dyrelyde. Da musik er en væsentlig del af konceptet lyd for de fleste mennesker, tænkte vi, at det var en oplagt indgangsvinkel til at lære lidt større børn/unge, at mange dyr – også i vand – laver lyde.

Man kunne vælge mellem flere forskellige lydtemaer bygget op omkring fire forskellige dyr, hvorefter man kunne bygge sit musikstykke op ved at vælge, hvilket dyr, der skulle sige noget på de enkelte beats. Lydene var en blanding af lyde fra dyr, man godt ved laver lyde (som f.eks. en kat) til mere “eksotiske” lyde fra forskellige fisk.

Softwaren er skrevet i MaxMSP til en touch skærm – udfordringen var at programmere en stepsequencer der gjorde det nemt at spille noget der lød godt/rigtigt.

Installationen var vældig sjov og ramte målgruppen, men lavede dog en del larm i udstillingen, så man skal i hvert fald huske at have en timer-funktion, så musikken holdt op efter ikke alt for lang tid. Eller tilføje hovedtelefoner. En ting vi arbejdede en del med i forbindelse med denne installation, var brugervejledningen. Den var ikke så intuitiv i brug, som vi nok selv tænkte. Så der skulle forklares en del på skærmen, før man nåede til selve komponeringen.

Ideen kan sagtens bruges andre steder i andre sammenhæng – vi har allerede genbrugt softwaren  i flere interaktive audiovisuelle kunstinstallationer hvor der er blevet leget med både lyd og video. At komponere og lege med musik og rytme er noget de fleste synes er underholdende så det er egentlig mest historien der er fortalt uden om der sætter grænserne.